پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226441
اختلاف نظر فرماندهان و هاشمي رفسنجاني درباره پايان جنگ/ متناسب با تهديدات از تجهيزات خود بهره مي‌بريم
تاریخ انتشار : 1395/07/04 17:25:49
نمایش : 960
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در زمان دفاع مقدس تجربه اداره يک جنگ با ابعاد ديپلماسي و اقتصاد را نداشتيم اما مسئولين جنگ افراد شجاع و هوشمندي بودند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سرلشکر محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در برنامه تيتر امشب که از شبکه خبر پخش شد با اشاره به اهميت جعبه سياه جنگ و ابعاد آن عنوان داشت: وقتي جعبه سياه مشخص شود که ما 30 هزار نوار ضبط شده داريم که کامل پخش نشده است و به مرور صورت مي گيرد. 
 
وي افزود: من قبلا پرهيز مي کردم خاطرات را بگويم اما کتاب خاطراتم بيرون آمده و در 60 جلسه همه خاطرات را مي توان بازگوکرد. 
 
سرلشکر رضايي با بيان راهبردهاي نظامي در دفاع مقدس ادامه داد: معمولا جنگ ها پيچيده ترين رويدادهاي يک کشورند. يک بخش از جنگ روحيه ملت و عقبه دفاعي يک کشور است. 
 
سرلشکر رضايي با بيان اينکه رهبري و آقاي هاشمي در جنگ تحميلي نقش مهمي داشتند اظهار داشت: ما قبل از انقلاب کار چريکي مي کرديم اما تجربه اداره يک جنگ با ابعاد ديپلماسي و اقتصاد را نداشتيم ؛ اما مسئولين جنگ افراد شجاع و هوشمندي بودند. 
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: بني صدر فرمانده کل قوا بود اما هرکس هرچه مي گفت آن را قبول مي کرد و در راهبردهايش شکست خورد و در سال اول جنگ راهبرد نظامي نداشتيم سال دوم جنگ عمليات ثامن الائمه را انجام داديم و سپس در سال هاي بعدي  عمليات هاي طريق القدس و بيت المقدس و فتح المبين داشتيم و بررسي کرديم که اگر اتش بس را در سال هاي اول قبول کنيم معلوم نبود کي جنگ تمام شود.  
 
سرلشکر رضايي با اشاره به عمليات رمضان و لزوم پيروزي در جنگ تحميلي يادآور شد: آقاي هاشمي معتقد بود يک عمليات موفق انجام دهيم و جنگ را آبرومندانه به پايان ببريم اما ما معتقد بوديم که جنگ بايد تا شکست کامل دشمن ادامه يابد . اقاي هاشمي نظراتش را پيش رهبري مي برد و بررسي مي شد.
 
وي درباره ساز و کار انجام عمليات والفجر مقدماتي و کربلاي 4 ياد اور شد: در عمليات والفجر مقدماتي و کربلاي 4 بايد اصلاحاتي انجام مي داديم. سخت ترين عمليات دفاع مقدس از نظر فشارهاي دشمن عمليات فاو بود و ما در پدافند 75 شبانه روز و پيوسته جنگ داشتيم. در عمليات کربلاي 5 هم فشار سنگيني وجود داشت و 20 شبانه روز گلوله ( از سوي دشمن)  مي باريد .
 
وي ادامه داد: والفجر 8 و کربلاي 5 بيشترين موفقيت را داشت و کربلاي 5 به دليل انکه بيشترين شدت اتش را داشت بيشترين شهيد را داد. اگر دوباره فرمانده سپاه در دفاع مقدس مي شدم در نحوه و چگونگي عمليات ها اصلاحات انجام مي دادم و در عمليات کربلاي 4 ، 15 گردان کافي بود. 
 
فرمانده اسبق کل سپاه تاکيد کرد: ما در بعد سياسي اگر جنگ تحميلي  تکرار شود حتما راهبردمان را تغيير مي داديم اگر دوباره جنگ تحميلي شود ما مي گوييم که قرار داد 1975 را اجرايي کنيد و اگر صورت نمي گرفت حمله مي کرديم.
 
سرلشکر رضايي گفت: من براي اجرايي شدن عمليات کربلا 5 موافق بودم و فرماندهان مخالف، آخرش آقاي هاشمي مي‌خواست راي گيري کند که من گفتم اينجا مجلس نيست که راي گيري شود و نهايتا عمليات انجام شد.
 
وي درباره نحوه انجام عمليات کربلاي 5 اظهار داشت: در آن زمان ميان من و برخي فرماندهان اختلاف نظر وجود داشت و آيت‌الله هاشمي نيز در بين ما قرار مي گرفت، نظر من اين بود که بايد عمليات کنيم و فرماندهان مي گفتند نه که پس از بحث و تبادل نظر با آقاي هاشمي نتيجه به انجام عمليات شد که نتيجه آن عمليات کربلاي 5 با موفقيت هاي فراوان بود.
 
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ادامه داد: در آن زمان ما در دو سمت در حال نبرد بوديم از يک طرف پشت ميز ديپلماسي که از همان ابتدا به دنبال تحقق حرف امام راحل بوديم و از طرف ديگر در بيرون ميز مذاکره از سقوط صدام تا راه آزادي قدس از کربلا مي گذرد حرف مي زديم که عده‌اي موافق ميز مذاکره و عده‌اي موافق حرف امام در ميدان نبرد بودند که اگر ميز مذاکره با خواسته هاي ما مطابقت نداشت تا قدس هم پيش مي رفتيم.
 
وي با اشاره به دستاورد هاي دوران دفاع مقدس تصريح کرد: اگر امروز ما از نتايج آن دوران درست استفاده کنيم ميتوانيم به راحتي تا 200 سال آينده کشور را اداره کنيم مانند اتفاقي که در بحث اتمي افتاد و برجام شکل گرفت که البته با تمام انتقادهايي که به آن داريم اما مي توان آن را به عنوان يک دستاورد ديپلماسي دانست چرا که ما با ديپلماسي قوي در دوران دفاع مقدس توانستيم به اين سطح از ديپلماسي برسيم.
 
سرلشکر رضايي افزود: جنگ دولت مردان ما را آب ديده کرد و باعث شد تا ما در آن زمان 20 تا 30 سال از لحاظ تجربه حکومت داري جلو بيفتيم. 
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره برخي مشکلات آن دوران بيان داشت: البته در آن دوران مشکلاتي نيز وجود داشت مانند اين مسئله که ما در ميدان نبرد مي گفتيم صدام بايد ساقط شود اما دوستان در پشت ميز ديپلماسي مي گفتند که بايد به يک حمله قوي بسنده کرد که کنار هم قرار دادن اين دو کمي مشکل بود و از طرف ديگر آمريکا از صدام حمايت مي کرد و بارها تهديد کرده بود که اگر ايران نزديک بغداد شود از بمب اتمي استفاده مي کند اما امام راحل به اين حرف ها کاري نداشتند و بارها اعلام کردند که واي به صدام اگر من حکم جهاد به زنان ايران بدهم که با اين روش او را تهديد مي کردند.
 
وي درباره قطعنامه 598 اظهار داشت: در ابتدا اين قطعنامه توسط ما پذيرفته نشد چرا که برخي ها مي خواستند برخي مطالب مانند اولويت تعيين متجاوز را تغيير دهند که ايران آن را نپذيرفت و اعلام کرد که بايد قطعنامه عوض شود که نتيجه آن شکل گيري قطعنامه 598 بود که در ابتدا و به دليل ورود نيروهاي ايراني به خاک عراق صدام آن را نپذيرفت و به انجام عمليات عليه کشور ما ادامه داد و در روزهاي پاياني نيز دو عمليات انجام داد که شکست آن دو عمليات موجب شد تا صدام قطعنامه 598 را بپذيرد.
 
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره ناگفته‌هاي دفاع مقدس افزود: ناگفته ها زياد است که برخي از آنها به دليل ارجع بودن حفظ ارزش هاي دفاع مقدس نسبت به منافع شخصي نبايد گفته شود اما برخي مطالب مانند مسئله آمدن مک فارلين به ايران براي مذاکره با ما نيز بايد گفته شود تا فرماندهان و مسئولان از آن درس بگيرند.
 
وي درباره بزرگترين حسرتش از دوران دفاع مقدس اظهار داشت: بزرگترين حسرت من اين است که نتوانستيم در آن دوران صدام را ساقط کنيم که هنوز بر دل من مانده است.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در ارتش عراق فرماندهان بااستعدادي وجود داشت که حتي در بيشتر موارد شعور عملياتي صدام از آنها کمتر بود. در زمان جنگ اداره عمليات برعهده آمريکا بود و برخي کشورها مانند مصر و روسيه پشتيباني تاکتيکي را برعهده داشتند.
 
وي در پاسخ به اين سوال که آيا فرماندهي در دوران جنگ براي زيارت کربلا و يا نجف به خاک عراق رفته بود تصريح کرد: هيچ يک از فرماندهان براي اين کار وارد خاک عراق نشدند اما بچه هاي اطلاعات و عمليات که بار شناسايي ميرفتند بارها اين کار را کرده‌اند.
 
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزود: ما جنگ را به گونه‌اي اداره کرديم که هم نگاه به حال و هم نگاه به آينده که از همين رو دانشگاه‌ها را با خود همراه کرديم که نتيجه آن امروزه ساخت تجهيزات پيشرفته شده و در بحث اقتصادي نيز حرف ما همين است، ما در بحث امنيت روي ريل افتاده آيم که بايد اين ريل را در اقتصاد نيز ايجاد کنيم.
 
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره اين مسئله که اگر دوباره جنگ شود از چه امکاناتي استفاده خواهد شد بيان داشت: متناسب با تهديدات از تجهيزات خود بهره مي بريم اما دستمان را نيز براي دشمن رو نمي کنيم البته همه بايد بدانند که ما جنگي را آغاز نکرده و نمي کنيم اما اگر کسي جنگي را به تحميل کند پاسخ سختي به او مي دهيم.
 
سرلشکر رضايي در بخش پاياني سخنانش خاطر نشان کرد: اگر امروز ما در سوريه و عراق عمليات مستشاري نداشتيم بايد با تروريست ها در مرزهاي خود مي جنگيديم و متحمل خسارت هاي زيادي مي شديم.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html